onsdag, augusti 08, 2007

Är du snyggare än jag?

För er som ännu inte upptäckt Axess television, kan jag bara säga att ni missat något: underhållande debatter, intervjuer, dokumentärer och annat slisk och slask. Igår såg jag en debatt om huruvida snygga människor får fler jobb, bättre betalt, lägre straff osv. De vanliga positionerna var representerade: chefredaktören för ett herrmagasin, feministen, akademikern, utvikningstjejen och sist men inte minst, vår allas dumdryga Mats Gellerfelt. De visade ett inslag ur något program på TV400 där unga män och kvinnor fick värdera sitt eget utseende i förhållande till andras, och sedan fick publiken rösta. Alltså, det satt exempelvis en tjej och fick se en bild på en annan tjej: "är hon snyggare eller fulare än du?". Det var helt uppenbart att tjejen på bilden var fulare, varpå tjejen i programmet svarar: "hon är skitful, mycket fulare än jag, hon ser ut som en orm bla bla bla". Publiken röstar, och de håller med. Hon på bilden var ful. Då säger programledaren, Josefin Craford: "då ska vi se vad hon säger i verkligheten för hon är nämligen med i publiken". Ahh! Tortyr. Josefin tar sig ut till publiken, sticker mikrofonen i ansiktet på den nerröstade och frågar bland annat: "vad tycker du om hennes [den snyggare] utseende?" Det hon borde säga nu är att ja, hon är väl söt. Men hon blir defensiv (eftersom hon uppenbarligen blivit kränkt) och säger: "har hon sett sig själv i spegeln, hon borde prova på plastikkirurgi". Spänd stämning. Alla förstår att hon säger det, inte för att hon verkligen tycker det, utan för att slå tillbaka.

Ibland är smaken inte relativ. Ingen kan övertyga mig om något annat. Bra och dålig konst? Objektivitet? Bergman bättre än Hobert? På spaning... bättre än Sagan om isfolket? Brad Pitt snyggare än Gareth Keenan?

Jag vet inte vilka utgångspunkter man bör ha, eller vilka förutsättningar som krävs, men det måste vara den västerländska världens grymmaste straff, att hamna på fel sida om kvalitets-strecket. Hur ska en ful och medioker människa finna sin plats här? I och för sig, om man samtidigt är dummare än genomsnittet, så kanske det är uthärdligt.

Har glömt vad jag ville säga med detta. Kanske var något i stil med: jag är jävligt snygg själv, men jag lyckas inte riktigt skörda frukterna av mitt fina yttre. Inåtvändhet och rädsla tänkte de tydligen inte på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

vaddå, du skördar väl frukterna. Du har en jävligt snygg tjej.

D.N.A sa...

Ja, men lägre straff då...