fredag, augusti 31, 2007

Pretto-filmer

Jag är med i Lovefilm och får således en film hemskickad i brevlådan. När jag sett den får jag en ny osv. Varje medlem får, på Lovefilms hemsida, skriva något om den film man sett. Här kommer ett litet urval från dessa medlemsrecensioner. Och nej, jag driver inte med pöbeln. Njut.

Om Tarkovskijs Stalker:

"Helt värdelös... Det stod att det skulle vara sci-fi men man såg inget."

"Försök till att göra en konstnärlig film men misslyckas totalt. Dåliga miljöer med dålig känsla. Total avsaknad av story men det hade varit helt ok om den varit konstnärlig. Antar att ryssarna har en hel del att lära." (min kursivering)

"En sådan film är inte gjord för att uppskattas av sådana som tycker att sagan om ringen, harry potter eller andra barnfilmer är det bästa som finns."

"Filmen är simpel, berättartekniken kryptisk, storyn tunn och miljöerna fantasilösa. Historien har potential att bli en filmupplevelse, men jag kan bara konstatera att den känns som en pretantiöst hobbyprojekt."


Om Bergmans Fanny och Alexander:

"Helt värdelös,,,,hoppas det inte kommer fler filmer från denna man"


Om Fellinis Amarcord:

"Vedervärdig, vad handlar den egentligen om? Ett par enorma bröst skrämde slag på oss."


Om Hanekes Pianisten:

"Vilken skit. Det här var faktiskt den sämsta film jag sätt och jag skulle aldrig rekomendera den till någon. klart slut."

"Har svårt för romantisering av psykiska problem och människor som skär sig i underlivet"


Om Polanskis Repulsion:

"Visst, det är möjligt att denna film granskas ingående och tolkas hårt på filmutbildningar och konsvetenskapsakademier. Men jag måste säga att den var rätt seg. Mycket stirrande blickar och tystnad. Visst är Polanski duktig, visst är C Deneuve vacker men det räcker inte för att jag ska bli frälst. Storyn är rätt simpel, faktiskt. Det är väl själva filmandet man skall beundra. Nja. Inte var den så j-vla bra inte..."


Om Kurosawas De sju samurajerna:

"Kanske en bra story men jag kan inte med svartvita filmer."

"Otroligt dålig. För lång dragen. En massa pajaser springer och fjantar sig."

Inga kommentarer: