måndag, september 12, 2005

Förståndshandikappad manlighet

Stephan Mendel-Enk skriver i Med uppenbar känsla för stil om den dominerande manligheten, den vi män vaggas in i, men som fördöms om den efterlevs på varje punkt. Ett fint exempel är kön till korvkiosken vid slussen (Stockholm) en natt efter krogen. Plötsligt springer en råtta genom kön och panik utbryter. Vissa flyr och skriker (kvinnor), andra börjar jaga råttan och kasta saker efter den (män). En lätt förståndshandikappad kille fortsätter jakten efter att de andra slutat, han hinner upp råttan och stampar i all hets ihjäl den under sina skor. Kvinnorna och männen runt omkring fördömer handlingen, säger att den är vidrig, sjuk, äcklig. Den lätt förståndshandikappade killen förstår ingenting, han fullföljde ju bara den uppiskade stämningen när råttan först visade sig. Han såg inte gränsen, den vi ständigt rör oss mot, men inte får passera. Den vi balanserar på.

Jag känner mig ibland som den där killen. Det pratas om att knulla knulla knulla. Men uttrycker jag viljan att stilla hetsen (jag inte kan leva upp till) genom att gå till en prostituerad, blir jag misstänkliggjord och fnyst åt. Det pratas om snygga sextonåringar med tighta rumpor och nykläckta bröst. Skulle jag sedan runka framför nakenbilder av dessa tjejer, blir jag än en gång misstänkliggjord och kallad pedo. Dessa exempel utvecklas med tiden lätt till oroväckande egenskaper – antingen aggressiva och kriminella drag, eller till kufiska och inåtvända böjelser.

Utanförskapet lever så i de yttersta konsekvenserna av normen. Denna paradox blir klarare för varje dag som går. Jag måste ständigt förtrycka den manlighet jag vaggats in i, annars förgör den mig.

Jag måste även tillägga. Saken blir inte bättre av att jag faktiskt inte besitter några av de manliga egenskaperna: (1) ständigt tillbakavisande av kvinnlighet, (2) sträva uppåt, (3) pålitlig i kris, (4) djärvhet och energi.


Vilket betyder att jag samtidigt måste bevisa den manlighet jag inte har. Där har ni ännu en paradox. Känn på den.

16 kommentarer:

Anonym sa...

"Utanförskapet lever så i de yttersta konsekvenserna av normen."

Otroligt bra formulerat.

Ulrika Ingemarsdotter sa...

Vem har sagt att 1-4 är manliga egenskper?

D.N.A sa...

Det är så den manliga dominansen är strukturerad. Detta är ju Mendel-Enks resonemang, men variationer på de punkterna återfinns i de flesta antaganden om konstruktionen manlighet.

Ulrika Ingemarsdotter sa...

Och bara för att det finns antaganden om manlighet betyder det att "massan" tycker likadant? Fråga tio personer om vad de tycker är manlighet, och svaren lär variera.

Kaptenen sa...

Vem bryr sig om vad massan säger? Är inte det här en blog om att ta avstånd från "massan"?

Ulrika Ingemarsdotter sa...

Napalm: Är inte det här en blog om att ta avstånd från "massan"?

Ponera att det är just så som du säger då överensstämmer ju inte det med vad d.n.a. säger i sin kommentar till mig. Där utgår han ju från något slags vedertaget antagande, vilket man ändå får utgå från att det utgår från vad många tycker och tänker. Eller är inkluderar det kanske bara en intellektuell elit!

Kaptenen sa...

Men utan våra fördomar så skulle livet bli lite svårare ändå.

D.N.A sa...

Generaliseringar går sällan att tillämpa på individnivå. Det är olika saker. "Vadå? Det finns väl ingen patriarkalisk struktur, nej, det stämmer inte alls på mig, o inte på min kompis heller".

Ulrika, du får väl tycka vad du vill, men det finns en anledning till varför exempelvis människor på mitt jobb ständigt refererar till kvinnligt och manligt i diskussioner: "en typisk manlig grej det där med att peta i detaljer", "det är för att du är kvinna som du tänker empatiskt". Varför är tjejfärgen rosa? Varför är killfärgen blå? Varför leker tjejer med dockor och killar med pansarvagnar.

Frågar man individen stämmer nästan inte ett enda generellt antagande. Ändå finns mönstret kvar, ständigt.

Kaptenen sa...

Stridsvagn... Inte pansarvagn...

D.N.A sa...

Hehe, ja, stridsvagn kanske det heter, det låter dessutom tuffare. Finns det överhuvudtaget något som heter pansarvagn då?

Ulrika Ingemarsdotter sa...

Ja, om ni vore kill-killar så borde nu ju veta...

D.N.A sa...

Jag trodde jag gjort klart att de egenskaper som gör en kill-kille inte går att finna i min harmlösa kropp. Men det är klart, stridsvagnar borde alla med penis ha koll på.

Ulrika Ingemarsdotter sa...

Jag trodde jag gjort klart att de egenskaper som gör en kill-kille inte går att finna i min harmlösa kropp.

det var ju det jag sa: om ni vore kill-killar

Kaptenen sa...

Klart det finns pansarvagnar. Det är alla slags fordon med pansar. Men det är som att kalla allt med fyra ben för häst.

D.N.A sa...

Ok, innebörden av ordet pansarfordon är noterad. Informationen nu lagrad i mitt nedstämda bakhuvud.

Anonym sa...

Porr är en vidrighet endast tillfredsställande de som ej förstår sig på att älska. Man kan aldrig knulla bort känslan av ensamhet.