onsdag, september 28, 2005

Curling-föräldrar

När jag surfade runt lite var det ett blogginlägg som uttryckte en önskan att fler i vårt samhälle skulle vara som Maria Wetterstrands föräldrar. Det handlade om ett svar hon givit som gäst hos Carin Hjulström-Liv, på frågan var hon fått sin självsäkerhet ifrån. Hon svarade:

- att hennes föräldrar inte försökt förminska henne
- de har sagt att hon klarar mer än hon tror
- att det inte finns några begränsingar
- att man hellre ska våga svara ja istället för nej på erbjudanden och förfrågningar
- att våga testa lite mer än man egentligen tror man klarar av

Jag tänkte nu se om några av dessa stämmer in på mig och mina föräldrar:

- mina föräldrar har inte försökt att förminska mig
--- Nja, det beror på hur man definierar förminska, jag stannar vid nja.

- de har sagt att jag klarar mer än jag tror
--- Nej, de har aldrig begärt att jag ska klara något. De är curling-föräldrar.

- att det inte finns några begränsingar
--- Jorå, det finns massor av begränsningar. Varje steg jag tar innefattar hinder, som jag måste tänka igenom
noga innan jag tar steget. ”Om något är för jobbigt, skippa det.”

- att man hellre ska våga svara ja istället för nej på erbjudanden och förfrågningar
--- Om jag inte tror att jag klarar av något, ska jag hellre svara nej än jag. Och jag tror att jag klarar ganska lite,
så det blir oftast nej.

- att våga testa lite mer än man egentligen tror man klarar av
--- Absolut inte! Det kan ju hända något. Bättre att ta det säkra före det osäkra.

Slutsats: nu vet jag varför Maria Wetterstrand är självsäker och jag själv inte är det.

7 kommentarer:

Kaptenen sa...

Vi borde starta ett gäng/hemlig förening där vi sprider cynisism över världen.

D.N.A sa...

Petzoni: 1. Man kan alltid sjunka lägre. 2. Utsträckta händer säger jag alltid ja till.

Kapten Napalm: Först tänkte jag, vilken bra idé. Sedan tänkte jag, det måste redan finnas en sådan förening eftersom världen är full av cynism.

D.N.A sa...

1. Det betyder att jag inte mår särskilt dåligt eftersom jag skulle bli väldigt förvånad om det började regna blodia kaninhuvuden.
2. Jo, de duger, det var ju det jag sa, att jag säger ja till utsträckta händer.

Kaptenen sa...

Du har rätt. Det måste finnas en hemlig förening... Hur hittar vi dem? En konspiration är det... Om det skulle regna kaninhuvuden så skulle jag nog bli lite glad... Det händer inte så ofta menar ju jag.

D.N.A sa...

Det är sant, jag kanske inte skulle byr mig så mycket om det regnade blodiga kaninhuvuden. Däremot skulle jag bli mycket förvånad om en kvinna stötte på mig. Där har vi en väntan på det oväntade.

Anonym sa...

äh sluta skylla på dina föräldrar nu...

"livet bara händer...."

Anonym sa...

Cynism heter det väl ändå? Och är jag tillåten att säga att det torde vara ett utav de mest onödiga ord att tillfoga innebörd? Låt cynismen vara, den leder dig ingen vart. Var glad. Vafan vi lever..i denna sörja, men ändå. Hata livet om du måste, lev det i vredesmod..men var glad för att du lever. Var inbilsk. Låtsas att kärleken existerar.